Projekt Bad Freienwalde 2013/2014

 

Sprawozdanie z realizacji praktyk

W październiku 2014 roku został zakończony realizowany przez młodzież naszej Szkoły trzeci już projekt praktyk zagranicznych w ramach Programu „Uczenie się przez całe życieLeonardo da Vinci. Mając na uwadze upowszechnienie rezultatów projektu oraz promowanie dobrych metod w szkoleniu zawodowym młodzieży, po zakończonych w sierpniu br. praktykach w Niemczech przystąpiliśmy do propagowania zarówno samego projektu, jego założeń, rezultatów jak i promocji ogólnej filozofii Programu. Poniżej przedstawiamy działania podjęte przez Szkołę  w celu prawidłowej realizacji projektu.

Z chwilą przystąpienia do pisania projektu zapoznaliśmy uczniów - potencjalnych stażystów i ich rodziców z jego założeniami. O fakcie złożenia projektu w Narodowej Agencji Programu LdV poinformowaliśmy wszystkich uczniów Szkoły, a szczególnie kl. II Technikum Przemysłu Drzewnego, kl. II i III Technikum Ochrony Środowiska i kl. II i III Technikum Geodezyjnego oraz ich rodziców. Po uzyskaniu pozytywnej rekomendacji Narodowej Agencji Programu LdV uruchomiliśmy proces rekrutacji uczestników. Następnie rozpoczęliśmy z grupą 30 uczniów, którzy zakwalifikowani zostali do projektu zajęcia pedagogiczno-kulturowe i językowe (dodatkowa nauka branżowego języka niemieckiego). Staż rozpoczął się 27 lipca 2014r., wtedy to właśnie młodzież pod opieką dwóch nauczycieli Panów: Romana Juszczaka i Tomasza Urbana wyjechała do Niemiec, do Bad Freienwalde.

Staż trwał do 23 sierpnia 2014r. Młodzież w tym okresie odbywała praktyki zawodowe w niemieckich zakładach pracy zgodnie z programem nauczania w technikach. Ponadto uczestniczyła w programie turystyczno – krajoznawczym i kulturowym. W ramach tego programu odbywały się wycieczki m. in.: do Poczdamu i Berlina. W Niemczech również odbywały się zajęcia językowe z branżowego języka niemieckiego. Zorganizowano spotkanie z przedstawicielem niemieckiego urzędu pracy w celu zapoznania ze specyfiką miejscowego rynku pracy. Zgodnie z założeniami projektu po zakończonym stażu młodzież wypełniła ankiety przebiegu stażu. W oparciu o nie oraz na podstawie monitoringu stażu można z całą pewnością stwierdzić, iż cele projektu zostały osiągnięte.

Rezultaty projektu to:

  • zdobycie doświadczenia zawodowego,
  • zdobycie certyfikatów nabytych umiejętności,
  • zdobycie dokumentu Europass Mobilność,
  • zwiększenie szans na zatrudnienie w kraju i za granicą,
  • lepsza umiejętność posługiwania się językiem niemieckim,
  • poznanie dziedzictwa kulturowego rejonu Brandenburgii,
  • poznanie organizacji i wymagań niemieckiego rynku pracy,
  • poprawa pod względem jakościowym i ilościowym ogólnoeuropejskiej mobilności osób biorących udział w początkowym etapie szkolenia i kształcenia zawodowego oraz w kształceniu ustawicznym,
  • poprawa pod względem jakościowym i ilościowym współpracy pomiędzy instytucjami lub organizacjami oferującymi możliwości kształcenia, przedsiębiorstwami, partnerami społecznymi i innymi odpowiednimi podmiotami w Europie,
  • rozwój innowacyjnych praktyk w dziedzinie szkolenia i kształcenia zawodowego,
  • poprawa stopnia przejrzystości i uznawania kwalifikacji oraz kompetencji,
  • zachęcanie do nauki współczesnych języków obcych.

 

Z raportu ewaluacyjnego sporządzonego po zakończeniu staży wynika, że kompetencje zawodowe beneficjentów wzrosły, wzrosła pewność siebie uczestników. Uczniowie poznali metody pracy w europejskim, wielokulturowym środowisku. Odkryli w sobie nowe możliwości rozwoju zawodowego, wzrosła ich samoocena, a przede wszystkim podwyższeniu uległy ich umiejętności zawodowe. Cennym doświadczeniem jest przełamanie bariery komunikowania się w języku obcym w miejscu pracy. Wszystkie zajęcia zostały certyfikowane. Każdy uczestnik stażu otrzymał dokument Eurpass Mobilność w którym opisane zostały korzyści zawodowe oraz dodatkowe umiejętności, które uzyskał w trakcie stażu. Ponadto wszyscy otrzymali certyfikaty odbycia stażu, zaświadczenia o ukończeniu kursu językowego i przygotowania pedagogiczno - kulturowego. Każdy uczestnik otrzymał również Indywidualny Wykaz Osiągnięć, w którym zostały wyszczególnione wszystkie nabyte kwalifikacje oraz określone poziomy ich spełnienia. Szkoła jako promotor projektu również odniosła korzyści. Wzrósł jej prestiż zarówno w środowisku lokalnym jak i wśród uczniów oraz ich rodziców. Dzięki zrealizowanemu projektowi wzrosła atrakcyjność szkoły. Również nauczyciele, dzięki zaangażowaniu w realizacji projektu, zyskali możliwość zapoznania się z metodyką przygotowania projektów, nowymi sposobami nauczania i organizacji pracy. Zaowocowało to podniesieniem jakości oferowanego przez szkołę kształcenia zawodowego. Niemiecki partner Stowarzyszenie na Rzecz Zatrudnienia dzięki kolejnej wspólnej realizacji projektu zacieśnił i ugruntował współpracę z naszą szkołą jak również rozszerzył wachlarz oferowanych zakładów pracy o przedsiębiorstwa geodezyjno-budowlane. Możliwość powołania się przez Stowarzyszenie na dobre współdziałanie i współpracę ze Szkołą z pewnością ułatwi im pozyskanie kolejnych partnerów.

Upowszechnienie rezultatów projektu odbyło się po powrocie z praktyk poprzez:

  • spotkania z uczniami ZSDiOŚ, rozpowszechnianie ulotek i prezentacja materiału filmowego z przebiegu stażu,
  • informacje na temat programu na stronie internetowej szkoły,
  • fotogazetka na holu głównym szkoły,
  • baner informacyjny przed budynkiem szkoły,
  • spotkanie z gimnazjalistami - potencjalnymi uczniami szkoły,
  • spotkanie z uczniami innych szkół zawodowych w regionie,
  • informacje w prasie lokalnej: „Wiadomości Zwierzynieckie”, „Gazeta Biłgorajska”,
  • TV kablowej Biłgorajskiej i Radio Katolickie Zamość,
  • informacje na stronie internetowej Starostwa Powiatowego w Zamościu,
  • zaprezentowanie projektu radnym Rady Miasta Zwierzyniec podczas sesji Rady,
  • podsumowaniem projektu była prezentacja jego rezultatów na dożynkach powiatowych w Klemensowie.

Realizacja projektu okazała się doskonałą promocją współpracy międzyregionalnej, promocją naszych uczniów na regionalnym rynku pracy jak i promocją Programu „Uczenie się przez całe życie” Leonardo Da Vinci. Dobra współpraca z partnerem niemieckim, bezproblemowa realizacja projektu, osiągnięte rezultaty upoważniły i zachęciły nauczycieli do dzielenia się tym doświadczeniem z innymi oraz do przygotowywania kolejnych projektów dla uczniów następnych klas. W celu lepszego zapoznania się, dokonania uszczegółowienia działań na przyszłość, w październiku Szkołę odwiedziła delegacja instytucji partnerskiej na czele Panem Günterem Grütznerem.

 

 

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej
Rozumiem